Plakat, facebookside og PR-materiale til novellefilmen ”Bokser”

Før du begynder

Lav PR og markedsføring for en film

Det bliver du bedre til:

  • udvikling af markedsføringsmateriale
  • PR og kommunikation til et medieprodukt (i dette tilfælde en film).

Målet er en PR-pakke inkl. plakat og en Facebook-side, som sælger en film, præcis som med markedsføringen af en spillefilm. Aktiviteten er velegnet i forbindelse med færdiggørelsen af en kortfilm eller en dokumentarfilm.

Det skal du bruge:

TIP: I kan også bruge denne aktivitet til andre kreative produkter, arrangementer og visninger, ikke kun til film. Det kan f.eks. være en forestilling eller en koncert.

Trin for trin

Sådan laver i en gennemført markedsføringspakke

Giv jeres film opmærksomhed ved at lave en facebookside, en plakat og eventuelt en festival- og PR-mappe

1

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
2

Skaf jeres visuelle materiale

Du skal starte med at skaffe:

 5-10 gode screenshots (billeder fra jeres film)

TIP

TIP: Hvis I er i en produktionsproces lige nu, skal I bede jeres klipper eller instruktør om at sende/give jer billederne nu. Lad dem gerne vælge, da de er mest inde i filmens visualitet.

5-10 gode billeder eller filmklip fra ”bag kameraet” på jeres film

TIP

TIP: Få samlet alle de billeder, der er blevet taget igennem jeres produktion. Hvis der ikke er taget billeder, så skal I tage nogen nu. Hvis I arbejder sammen med nogen som laver en ”behind the scenes”-film, eller I selv skal lave en, så har de helt sikkert også noget godt materiale til jer.

Samt et rigtig godt screenshot eller et opstillet billede, som I kan bruge til jeres plakat

TIP

TIP: Bed jeres instruktør udvælge et billede som han/hun mener, er repræsentativt for jeres film, eller tag et opstillet billede nu.

Husk at have med i dine tanker, hvilken slags film I har lavet. Hvem er jeres målgruppe? Det er vigtigt, når du vælger visuelt materiale. Hvis I har lavet en gyserfilm, er det vigtigt, at billederne giver udtryk for dette. Så I ikke lokker et publikum, der ikke kan lide gyserfilm, til at se den. Eller endnu værre: Jeres publikum går udenom filmen, fordi de ikke tror, at det er en gyserfilm.

 

Hold orden: Sørg for at samle alle billederne i mapper, så I selv kan finde dem. I skal bruge dem i de næste trin.

3

Lav cover- og profilbillede til Facebookside

Filmbranchens primære kommunikation til forbrugeren er Facebook, som rammer bredt og samtidig giver mange tilretningsmuligheder. 

Facebook er perfekt til at få spredt budskabet om jeres film. Betragt det derfor som nøglen i jeres PR-strategi.

Før du kan lave Facebooksiden, skal du have lidt visuelt materiale gjort klar, nemlig coverbillede og profilbillede til siden. 

Vælg et screenshot fra filmen, som skal være jeres coverbillede. Det skal være et billede som har lidt ”luft” til tekst. Billedet skal fange en stemning i filmen, eller give udtryk for filmens tema. Se disse billeder som eksempel:

Beslut dig for om jeres profilbillede skal være tekstbaseret, eller et lille udklip fra et billede. Vælger du et udklip fra et billede, kan det f.eks. være et nærbillede af hovedkarakteren. Vælger du et tekstbaseret profilbillede, skal det rumme titlen og måske en linje, der sælger produktet. Se eksemplet her:

Åbn nu online billedredigeringsprogrammet Photopea via Skoletube.dk. (Man kan også bruge det gratis tilgængelige Pixlr. Men her guider vi til Photopea).

Når du har åbnet Photopea, starter du med at lave cover-billedet. Se billedguiden (klik på første billede) og følg trinnene:

Dias4
Dias5
Dias6
Dias7

Gå til topmenuen Fil > Ny.

Vælg ”FB Page Cover” under fanen ”Social”. Tryk herefter blot på ”Opret”.

Importér dit udvalgte billede og tilpas størrelsen

Tilføj tekst ved at klikke på tekstredskabet i den venstre menu. Du kan nu skrive titlen inde på billedet. Prøv også at lege med lidt mere tekst, fx ”En film af 9.B”, eller ”Kommer i en biograf tæt på dig” etc.

Eksporter det færdige coverbillede som .jpg-fil i 100% kvalitet

 

Gentag nu hele proceduren med jeres profilbillede. Den eneste forskel er, at I i stedet for at vælge ”FB Page Cover” under ”Nyt projekt”, nu vælger ”Twitter profile”, således:

Dias7 (1)
Hold orden

Hold orden:

Gem jeres færdige billeder i mappen med de billeder i har samlet sammen fra filmen. Lav evt. en ekstra undermappe der hedder ”Facebook”.

Det er vigtigt, at i aldrig gemmer oveni allerede eksisterende filer. De originale rå billeder, skal i nemlig bruge senere til jeres Festival- og PR-mappe.

 
4

Opret facebookside

Start med at logge ind på Facebook.

Opret så en side. Se billedguiden (klik på første billede) og følg trinnene:

Dias1
Dias2
Dias3
Dias4
Dias5
Dias6

Opret en side på Facebook

Vælg ”Virksomhed eller brand”.

Giv siden et navn (filmens titel), og i kategori skriver du ”Film”.

Upload jeres profilbillede og dernæst coverbillede.

Tryk nu på ”Om” i venstre side, og udfyld de forskellige punkter. Indtast dog IKKE personlige oplysninger, medmindre du vil have, at andre skal kunne kontakte dig. 

 
5

Lav opdateringer på Facebook-siden

Jeres Facebookside er nu aktiv og offentlig/åben for alle!

For at holde folks opmærksomhed, er det vigtigt at siden løbende bliver opdateret med interessant indhold.

Start med at lave en lille statusopdatering, hvor I byder velkommen til filmens helt nye facebookside. 

12-2 

Bemærk: Når du slår noget op, gør du det som siden, dvs. på vegne af hele holdet og altså ikke som dig selv. Husk, at opdateringerne er ægte og kommer ud til alle, der synes om siden, så arbejd seriøst med jeres produkt.

Det er meningen, at du løbende selv planlægger og producerer nogle små opdateringer om filmen. Der er mange muligheder. Her er nogle forslag:

TIP

TIP: Opdateringerne skal være så korte og præcise som muligt og kan både være tekst og billede eller video.

Der skal hverken være for mange opdateringer eller for få, så en passende mængde vil være 1-3 opdateringer om dagen alt efter lanceringsperiodens længde.

Promoveringsbilleder. Vend tilbage til Photopea, opret ”new project” og vælg denne gang ”FB Shared Image”. Hent nogle af jeres billeder ind og juster dem til, ligesom i gjorde med coverbillede og profilbilledet. Tilføj evt. en lille tekst på de enkelte billeder. Der kan f.eks. stå filmens titel og årstal. Det er pænest hvis teksten står det samme sted på alle billeder. Husk at gemme dem enkeltvis i den Facebook-mappe i har oprettet. Prøv nu at uploade et af disse promoveringsbilleder, så det kommer til at ligge på facebooksidens væg. Tryk på ”Tilføj billede/video” efterfulgt af ”Overfør billeder/video”. 

14-2

Tekst. Små historier om hvordan produktionsprocessen skrider frem.

Billeder eller video af de forskellige funktioner der arbejder (præsenter fx kostumieren, klipperne, instruktøren etc.).

Et mini-interview (video) med instruktør, skuespiller, fotograf osv., der ganske kort fortæller hvad der sker lige nu.

TIP

TIP:

Som noget nyt kan man på Facebook planlægge opslag ud i fremtiden. Det kan være rart, hvis man nu har rigtig god tid den ene dag, men mindre god tid til at lave opslaget på den dag, hvor man gerne vil have det ud.

15-2

Husk at høre andre i gruppen, om de løbende har produceret noget materiale som kunne være interessant at ”poste”.

 
6

Lav jeres plakat

Du skal nu lave jeres plakat. Vi laver den til jeres facebookside. Du skal dog også kunne printe den, og derfor vælger vi formatet A3.

Plakateksempler

Opret plakat. Brug igen Photopea igennem jeres Skoletube. I ”New Project”-vinduet, vælger i fanen ”Print/Aftryk” og herefter ”A3”. Tryk ”Create/Opret”. 

16-2

Indsæt det billede I vil bruge som jeres plakat.

Tilføj tekster: titel, credits og evt. skuespillernanvne og slaglinje. Som udgangspunkt skal I ikke bruge andre tools i Photopea, end ”Type tools” (tekstfunktionen) som I allerede har benyttet jer af. Har skolen et logo, kan I jo sætte det ind et sted på plakaten.

TIP

TIP: Hvis plakaten skal printes, kan det være meget klogt ikke at lade tekst gå helt ud til kanten. Langt de fleste printere og kopimaskiner kan ikke printe helt ud til kanten. Efterlad derfor plads i både højre og venstre side, samt i toppen og i bunden

Eksporterer plakaten på samme måde som I har gjort det med tidligere billeder.

”Post” plakaten på jeres Facebookside. Husk at skriv en lille tekst, fx ”Vi er stolte af at kunne offentliggøre filmens plakat”.

 
7

Lav jeres festival/PR-mappe

En festival/PR-mappe, er en samlet pakke som I har til at ligge enten på jeres computere eller online i en cloud (f.eks. Dropbox eller Google Drev). Mappen består af et udfyldt festival/PR-dokument, samt diverse billeder.

Hvis en film skal sendes til filmfestivaler, eller til et medie hvor den kan blive vist, så har de brug for en række informationer. Denne pakke sikrer jer, at I har alt, hvad de skal have, både på dansk og engelsk. Det gør det nemt fremadrettet, for både jer og for modtagerne.

Download dokumentet ”Festival- og PR-dokument” og udfyld det. Dokumentet med tekstforklaringer, beskriver hvordan I skal udfylde felterne.

Gem ”Festival- og PR-dokument” i en ny mappe som I kalder for ”Festival- og PR-mappe (TITEL)”.

Tilføj billeder. Flyt nu jeres screenshots fra filmen over i festival- og PR-mappen.  Der skal IKKE være tekst på disse billeder, derfor skal det altså være billederne I lavede på Trin 2. Gør det samme med jeres bag om-billeder.

Tilføj plakaten. Læg plakatfilen i festival- og PR-mappen.