Dialogen er karakterernes replikker fra manuskriptet, som ofte bliver optaget sammen med billedet. Det er vigtigt at få optaget dialogen så klart og tydeligt som muligt, da det er meget besværligt at genskabe lyden efterfølgende.
Er lyden på dialogen beskadiget eller for lav, kan det være nødvendigt at eftersynkronisere dialogen.
Når man mixer sin lyd i postproduktionen - altså justerer de forskellige lydes niveauer i forhold til hinanden - tager man ofte udgangspunkt i dialogen. Man sørger for at den er skruet op til et passende, hørbart niveau og så skruer man alle øvrige lyde op/ned, så de passer til dialogen.

Foley er lyde optaget i et studie, som understøtter den handling man ser i billedet og er med til at give scenen realisme. Det kunne f.eks være lyden af skridt, en dør der åbner, tøj der knitrer, bestik der skramler osv.
Man kan sagtens eksperimentere med de lyde man optager. F.eks kan man ved at slå på en flæskesteg lave slagsmålslyde eller hvis man ryster et plastkunderlag, lyder det som tordenvejr. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Optager man ikke lydene selv, kan man finde effektlyde i lydbiblioteker (f.eks online), og et eksempel på et sådan lydbibliotek er freesound.org.
Atmosfærer kaldes også for baggrundslyde. Det er de lyde, der får rummet eller location til at lyde realistisk, men det kan også være med til at fortælle historien.
Foregår scenen i et køkken kan man ved at tilføje en svag køleskabslyd, lidt vind og trafikstøj, være med til at gøre lydsiden mere realistisk.
Men tilføjer man f.eks lyden af en politisirene i det fjerne sammen med hunde der gør, fortæller man pludselig, at lejligheden ligger i et lidt hårdt kvarter.
Musikken kan f.eks være med til at formidle følelsen i scenen. Hvis hovedkarakteren f.eks er trist, er baggrundsmusikken sørgmodig og hvis hovedkarakteren bliver jagtet er musikken mere actionpræget.
Pas på med at lægge for meget musik på scenerne, da det nemt bliver for meget. Og kan man få scenen til at virke stærk nok uden musik, vil det nogle gange være mere effektfuldt.