Små Produktioner
  • Forsiden
  • For undervisere
  • Aktiviteter & vejledning
  • SmåP i undervisningen
  • SmåP og udstyret
  • Om Småp

Små Produktioner - for undervisere

I aktiviteterne på dette site laver eleverne små produktioner med udgangspunkt i filmverdenens arbejdsmetoder. Derved styrkes deres produktive læring – de bliver bedre til at være kreative og skabe nyt sammen, til at kommunikere, samarbejde og løse problemer. Alt sammen vigtige kompetencer i det 21. århundrede.

Introvideo (2:44 min.)

Nyhedsbrev

Få en email, når der kommer nye SmåP-aktiviteter.

I hver aktivitet arbejdes med et af filmens fagområder. Klik på ikonerne for at se en forklaring.

Hel film
Manus
Univers
Billede
Lyd
Redigering

Aktivitetsoverblik – for undervisere


  •  Print denne side
  •  Hent som PDF-fil

Hel film

  • Et dokumentarisk sted

    PRODUKT
    En poetisk dokumentar

    Et dokumentarisk sted

    Eleverne får praktisk erfaring med tre modaliteter ved at lave en poetisk dokumentarfilm om et sted, der betyder noget for dem. De optager en billedside, skriver og indtaler voice over, finder et stykke musik og klipper det hele sammen.

    MÅLSÆTNING
    - Praktisk erfaring i at arbejde multimodalt ved hjælp af billedside, voice over og musik.
    - At opleve styrker og svagheder ved de tre modaliteter.
    - Erfaring med at arbejde med en personlig tilgang til et sted.
    - Eleven vil skulle reflektere over egen rolle i fortællingen, både som aktiv verbal fortæller eller som visuel fortæller.
    - At optage video, klippe og arbejde med lydsiden i en film.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/et-dokumentarisk-sted
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/et-dokumentarisk-sted/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Samfundsfag

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 5 lektioner
    • 2-3 pers.
  • Hvad har du i lommen?

    PRODUKT
    En personlig dokumentar

    Hvad har du i lommen?

    Eleverne skal i par hver især lave en dokumentar på 1 minut om det indhold makkeren har i lommen. Man optager eget interview og indhold i lommen og giver råmaterialet til makkeren, der klipper en færdig film af det.

    MÅLSÆTNING
    - Erfaring med at interviewe sig selv
    - At arbejde med dokumentariske virkemidler
    - At optage video, klippe og arbejde med lydsiden i en film.
    -

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/hvad-har-du-i-lommen
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/hvad-har-du-i-lommen/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 2
  • Bankrøveriet

    PRODUKT
    En scene i en actionfilm

    Bankrøveriet

    Eleverne samarbejder i denne aktvitet om at skabe filmscenen "Bankrøveriet planlægges". Ud fra hver sin grundfølelse improviserer de en handling frem. Derefter filmer de den og klipper den sammen til en helhed.

    MÅLSÆTNING
    - At skabe en historie ved hjælp af improvisation
    - At optage en scene
    - At klippe en scene

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/bankroeveriet
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/bankroeveriet/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Dansk som andetsprog

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 3 elever
  • En sag - mange meninger

    PRODUKT
    En vox pop

    En sag - mange meninger

    Eleverne finder tre spørgsmål om et emne, optager interviews med 5-10 personer og klipper det sammen til en kort helhed, så der gives forskellige vinkler på emnet.

    MÅLSÆTNING
    - At planlægge, optage og redigere interviews til en vox pop
    - At fremstille en sag nuanceret

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/en-sag-mange-meninger
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/en-sag-mange-meninger/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Historie
    • Engelsk
    • Geografi
    • Filmkundskab
    • Kristendomskundskab
    • Samfundsfag
    • Dansk som andetsprog

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 2-3 personer
  • Lav en liste

    PRODUKT
    En liste-film

    Lav en liste

    Eleverne skal lave en kort film på max. 3 min., hvor de med et glimt i øjet lister 3-5 fordele op ved et selvvalgt emne. Eleverne planlægger, optager og klipper hver især deres helt egen film.

    MÅLSÆTNING
    - Praktisk erfaring i at arbejde multimodalt ved hjælp af tale, billedside, musik og grafik.
    - Erfaring med at kondensere og anlægge en anderledes vinkel til et emne.
    - At optage video, klippe og arbejde med grafik og lyd i en film.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/lav-en-liste
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/lav-en-liste/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Historie
    • Engelsk
    • religion

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 6 lektioner
    • 1-3
  • Lav en TV-avis

    PRODUKT
    Et nyhedsindslag

    Lav en TV-avis

    Eleverne laver i grupper indslag til tv-avisen om steder på skolen, som de ”tager ud til”. De optager deres studieoplæg og tager i “marken” for at optage et interview samt illustrerede billeder. Derpå klipper de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-3 min.

    MÅLSÆTNING
    - At producere et troværdigt nyhedsindslag til en tv-avis.
    - At kunne betjene optage- og redigeringsudstyr

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/lav-en-tv-avis
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/lav-en-tv-avis/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Medier
    • Historie
    • Samfundsfag
    • Engelsk

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 5 lektioner
    • 3-4 personer
  • Lignelser i TV-avisen

    PRODUKT
    Et nyhedsindslag

    Lignelser i TV-avisen

    Eleverne laver et indslag til tv-avisen over en begivenhed – i dette tilfælde en lignelse – som de lever sig ind i og ”tager ud til”. De omfortolker lignelsen til nutiden, optager deres studieoplæg og tager i “marken” for at optage et interview samt illustrerede billeder. Derpå klipper de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-3 min.

    MÅLSÆTNING
    - At producere et troværdigt nyhedsindslag til en tv-avis.
    - At kunne forstå det almengyldige ved en lignelse.
    - At kunne omsætte en lignelse fra tekst til billede i en nutidig kontekst.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/lignelser-i-tv-avisen
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/lignelser-i-tv-avisen/vejledning

    Fag

    • Filmkundskab
    • Kristendomskundskab
    • Medier
    • Kulturfagsprøven
    • Historie
    • Engelsk
    • Dansk

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • Over 6 lektioner
    • 2-3 personer
  • Del din mening med film på sociale medier

    PRODUKT
    En vox pop

    Del din mening med film på sociale medier

    Eleverne forholder sig til en nyhed eller et andet emne ved at producere en kort video (60 sek.), der egner sig til de sociale medier.

    MÅLSÆTNING
    - At koge en relevant nyhed/emne ned til essensen af historien
    - At relatere en nyhed/et emne til eget liv
    - At kunne betjene optage- og redigeringsudstyr

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/del-din-mening-med-film-paa-sociale-medier
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/del-din-mening-med-film-paa-sociale-medier/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Medier
    • Historie
    • Samfundsfag
    • Engelsk

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 3 personer

Manus

  • Hit med historien-alle

    PRODUKT
    En ide til en kortfilm

    Hit med historien-alle

    Eleverne arbejder i denne aktivitet med finde frem til idéer og herefter strukturere idéerne, så de egner sig til at blive produceret som en kortfilm.

    MÅLSÆTNING
    - At finde frem til idéer til kortfilm
    - At vurdere om en idé kan lade sig gøre
    - At strukturere en idé
    -

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/hit-med-historien-alle
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/hit-med-historien-alle/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Dansk som andetsprog
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 1-4 personer
  • Lav et lille filmmanuskript

    PRODUKT
    Et filmmanuskript på en scene

    Lav et lille filmmanuskript

    I denne aktivitet lærer eleverne at udvikle ideer til samt at skrive en filmscene med to karakterer, der har en konflikt.

    MÅLSÆTNING
    - At finde frem til ideer til en kortfilm
    - At omsætte ideen til et filmmanuskript på en scene

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/lav-et-lille-filmmanuskript
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/lav-et-lille-filmmanuskript/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Dansk som andetsprog

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 2-4 personer
  • Sådan skrives et filmmanuskript

    PRODUKT
    Et filmmanuskript

    Sådan skrives et filmmanuskript

    I denne aktivitet lærer eleverne at skrive et filmmansukript.

    MÅLSÆTNING
    - At skrive og lay oute et filmmanuskript

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/saadan-skrives-et-filmmanuskript
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/saadan-skrives-et-filmmanuskript/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 1-2 personer
  • Skriv et filmmanuskript - Litterær adaption

    PRODUKT
    Et filmmanuskript

    Skriv et filmmanuskript - Litterær adaption

    I denne aktivitet lærer eleverne at skrive et filmmanuskript med udgangspunkt i et litterært forlæg. Hvad skal beholdes fra forlægget? Hvad skal ændres, slettes eller tilføjes for at omdigte til film? Eleverne får redskaber til at vurdere disse spørgsmål og til at skrive et filmmanuskript.

    MÅLSÆTNING
    - At omsætte en litterær tekst til et filmmanuskript
    - At skrive og lay oute et filmmanuskript

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/skriv-et-filmmanuskript-litteraer-adaption
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/skriv-et-filmmanuskript-litteraer-adaption/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Engelsk

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 1-2 personer
  • Find en historie fra din by

    PRODUKT
    En videopitch til en dokumentarfilm

    Find en historie fra din by

    Eleverne i gruppen udvikler og undersøger forskellige ideer til en dokumentarfilm under overskriften "Historier fra din by". De laver små videofilmede interviews med hinanden, så de samtidig får øvet sig på videointerviewet, som kan bruges i mange sammenhænge.

    MÅLSÆTNING
    - at finde ideen til en kort dokumentarfilm
    - at interviewe en anden person
    - at få god lyd og godt billede på et videofilmet interview
    - at redigere et interview

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/find-en-historie-fra-din-by
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/find-en-historie-fra-din-by/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Historie
    • Kristendomskundskab
    • Samfundsfag

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 3 personer
  • Gode karakterer, tak

    PRODUKT
    To karakterer og en lille historie

    Gode karakterer, tak

    Brugerne arbejder med karakterudvikling. De bruger deres fantasi til at få ideer til en hovedkarakter og en hovedmodstander. Gennem arbejdet med karakterboardet udvikles og raffineres karaktererne. Da gode karakterer er fundamentet for en god historie, er karakterudvikling et godt skridt på vejen, og brugerne laver til slut en kort historie på baggrund af deres selvskabte karakterer.

    MÅLSÆTNING
    - At få redskaber til at gøre en karakter interessant og levende.
    - At arbejde med det grundlæggende modsætningsforhold mellem hovedkarakter (helt) og hovedmodstander (skurk).
    - At få redskaber til efterfølgende at kunne udvikle filmfortællinger, hvor der er noget på spil for hovedkarakteren.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/gode-karakterer-tak
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/gode-karakterer-tak/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Engelsk
    • Fransk
    • Spansk
    • Tysk
    • Filmkundskab
    • Dansk som andetsprog
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 2 lektioner
    • 1-2 personer

Univers

  • Steder der fortæller

    PRODUKT
    En ide + et univers

    Steder der fortæller

    I denne aktivitet skal eleverne arbejde med et sted som udgangspunkt for universskabelse. Hele aktiviteten kan bruges som udgangspunkt for idéudvikling til en fortælling (f.eks en kortfilm).

    MÅLSÆTNING
    - At pirre elevernes nysgerrighed og skærpe deres lyst til at udforske et emne
    - At gøre eleverne i stand til at formidle et univers
    - At give oplevelse af at valg af location har indvirkning på karaktereren i en fortælling

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/steder-der-fortaeller
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/steder-der-fortaeller/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • 2 lektioner
    • 1-2 personer
  • Snyd en stemning

    PRODUKT
    Et moodboard

    Snyd en stemning

    Brugerne arbejder med at skabe et univers, der passer til en bestemt genre. De tager egne billeder, søger materiale på nettet og arbejder med kommunikationsværktøjet moodboard, som bruges af professionelle mediefolk til at formidle stemning ved hjælp af billeder.

    MÅLSÆTNING
    - At kunne fortælle historier/skabe en stemning ved hjælp af en location.
    - At kunne producere et moodboard, der klart kommunikerer en stemning.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/snyd-en-stemning
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/snyd-en-stemning/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Engelsk
    • Filmkundskab
    • Medier
    • Historie
    • Biologi
    • Fransk
    • Spansk
    • Tysk

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 2 lektioner
    • 1-3 personer

Billede

  • Sådan optager du en filmscene

    PRODUKT
    En filmscene med to karakterer

    Sådan optager du en filmscene

    Eleverne møder en professionel filmfotograf og lærer grundtrinnene i at planlægge og optage en filmscene med to karakterer. Eleverne får en forståelse for, hvordan en scene er opbygget af flere indstillinger med forskellige billedbeskæringer, og de prøver selv at optage og klippe en scene.

    MÅLSÆTNING
    - at forstå grundreglerne for hvordan man dækker en filmscene ind med flere indstillinger (kameravinkler)
    - at planlægge og filme en scene med to karakterer
    - at klippe filmscenen for at se, hvordan indstillingerne enkeltvis fungerer og spiller sammen
    -

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/saadan-optager-du-en-filmscene
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/saadan-optager-du-en-filmscene/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 3 personer
  • Proffe plakater

    PRODUKT
    En filmplakat med jer selv på

    Proffe plakater

    Brugerne arbejder med billeder og udtryk. De skal genskabe en filmplakat i en ny genre og med dem selv i motivet. De skal reflektere over, hvilken historie de vil fortælle med billedet, samt hvilke virkemidler de dertil vil anvende.

    MÅLSÆTNING
    - At arbejde med billedudtryk (motiv, beskæring, farve og tekst) i forhold til indhold.
    - At arbejde med genrer.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/proffe-plakater
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/proffe-plakater/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Filmkundskab
    • Medier
    • Historie
    • Samfundsfag

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • 4 lektioner
    • 3-5 personer
  • Film på plakaten

    PRODUKT
    En filmplakat til en kortfilm

    Film på plakaten

    Brugerne arbejder med billeder og udtryk. De skal skabe en filmplakat til en kortfilm, på baggrund af et stillbillede, de udvælger fra filmen. De reflekterer over, hvilken historie de vil fortælle med billedet, samt hvilke virkemidler de dertil vil anvende.

    MÅLSÆTNING
    - At udvælge ét billede, der kan fungere som plakat for en fortælling i levende billeder.
    - At afstemme en filmplakats virkemidler (billede, skrifttyper, farver, komposition) ift. filmens indhold.
    - At bruge billederedigeringsprogrammet Canva eller Pixlr.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/film-paa-plakaten
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/film-paa-plakaten/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Filmkundskab
    • Medier
    • Engelsk
    • Fransk
    • Spansk
    • Tysk

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 1-3 personer
  • Character poster

    PRODUKT
    En karakterplakat til en film

    Character poster

    Brugerne arbejder med billeder og udtryk. De skal skabe en character poster til en karakter i kortfilm på baggrund af et stillbillede, de udvælger fra filmen. De reflekterer over, hvilken historie de vil fortælle med billedet, samt hvilke virkemidler de dertil vil anvende.

    MÅLSÆTNING
    - At udvælge ét billede, der kan fungere som plakat for en fortælling i levende billeder.
    - At afstemme en filmplakats virkemidler (billede, skrifttyper, farver, komposition) ift. filmens indhold.
    - At bruge billederedigeringsprogrammet Canva eller Pixlr.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/character-poster
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/character-poster/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Filmkundskab
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • 2 lektioner
    • 1-3 personer
  • Remediering - fra film til tegneserie

    PRODUKT
    Et tegneserie-referat af en filmscene

    Remediering - fra film til tegneserie

    Brugerne arbejder med at genfortælle en selvvalgt filmscene som en tegneserie, på baggrund af udvalgte stillbilleder fra scenen. De gør sig overvejelser om billedbeskæringer og fremstiller en tegneserie i programmet Comic Life.

    MÅLSÆTNING
    - At finde nøglebegivenhederne i en filmscene
    - At kunne genfortælle en filmscene som tegneserie ud fra selvvalge billeder fra scenen.
    - At kende til ligheder og forskelle imellem virkemidlerne i film og tegneserier.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/remediering-fra-film-til-tegneserie
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/remediering-fra-film-til-tegneserie/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Engelsk
    • Filmkundskab
    • Medier
    • Historie
    • Kristendomskundskab
    • Fransk
    • Spansk
    • Tysk
    • Natur/teknologi

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 2 lektioner
    • 2 personer
  • Skyd en tegneserie

    PRODUKT
    En tegneserie med jer selv

    Skyd en tegneserie

    Brugerne arbejder med perspektiv og billedbeskæring. De udfylder et storyboard, hvor de anvender dette. Ud fra storyboardet skyder de billeder, som de anvender i den tegneserie, som de fremstiller i programmet Comic Life.

    MÅLSÆTNING
    - At kunne fortælle en kort historie som tegneserie.
    - At arbejde med billedbeskæring som fortællende element i en historie.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/skyd-en-tegneserie
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/skyd-en-tegneserie/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Engelsk
    • Filmkundskab
    • Dansk som andetsprog
    • Medier
    • Historie
    • Kristendomskundskab

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • 3 lektioner
    • 3 personer
  • Afsløringen - om billedudsnit

    PRODUKT
    Slideshow med 4 billeder

    Afsløringen - om billedudsnit

    Eleverne arbejder med at skabe en historie ud fra inspirationsmaterialet. De udformer et storyboard og tager billeder. I aktiviteten arbejder grupperne med fokus på vigtigheden af at anvende forskellige billedbeskæringer. Billederne samles i et slideshow, fx PowerPoint.

    MÅLSÆTNING
    - At blive bevidstgjort om formidling gennem billeder ved selv at skabe en billedfortælling.
    - At få kendskab til betegnelserne for de forskellige billedbeskæringer (også kaldet billedudsnit eller framing).
    - At få fornemmelse for billedbeskæringens betydning for historien.
    - At lære at bruge det fortællemæssige element ”overraskelse”.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/afsloeringen-om-billedudsnit
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/afsloeringen-om-billedudsnit/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Filmkundskab
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • 2 lektioner
    • 3-4 personer

Lyd

  • Lyt til verden

    PRODUKT
    En sanseoplevelse

    Lyt til verden

    Eleverne går udenfor og skiftes til at få bind for øjnene og lytte og spørge ind til lytteoplevelsen.

    MÅLSÆTNING
    - At bruge høresansen og bemærke alle lyde omkring dig
    - At sætte ord på forskellige kvaliteter ved lyd

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/lyt-til-verden
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/lyt-til-verden/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Musik

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 1 lektion
    • 2 personer
  • Skab et lyddesign fra bunden

    PRODUKT
    Lydside til en filmscene

    Skab et lyddesign fra bunden

    Eleverne trækker en filmscene uden lyd, som de skal planlægge og optage alle lyde til. Derefter sammensætter de lydsiden i et redigeringsprogram.

    MÅLSÆTNING
    - At forstå lydsidens betydning i film
    - At være opmærksom på de forskellige lag i en lydside
    - At opbygge lydsiden til en film fra bunden ved at planlægge og optage lydene selv
    - At bruge et videoredigeringsprogram, især til lydarbejde

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/skab-et-lyddesign-fra-bunden
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/skab-et-lyddesign-fra-bunden/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 5 lektioner
    • 1-3
  • Dragelyd til Skammerens datter

    PRODUKT
    Lydside til en filmscene

    Dragelyd til Skammerens datter

    Brugerne bliver gjort bevidste om lydsidens betydning for filmmediet. Ved at sammensætte lydeffekter fra et lydbibliotek skaber man selv dragelydene til en scene fra 'Skammerens datter'. Derefter tilføjer man øvrige effekter, atmosfærelyd og et stykke musik, så scenen til sidst får et professionelt finish.

    MÅLSÆTNING
    - at give eleverne forståelse for lydsidens betydning i film
    - at eleverne får erfaring med at skabe en stemning i en filmscene ved hjælp af valg af lydeffekter og musik.
    - at eleverne lærer at filmsceners lyd er opbygget i lag
    - at eleverne selv arbejder med at skabe specifikke effektlyde
    - at eleverne får basale lydredigeringsfærdigheder i et konkret program
    -
    -

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/dragelyd-til-skammerens-datter
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/dragelyd-til-skammerens-datter/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 1-2 personer
  • Radioreklame der rykker

    PRODUKT
    Et effektivt lyddesign

    Radioreklame der rykker

    Eleverne arbejder med at producere en radioreklame ud fra et trukket, fiktivt produkt. De indtaler speak i lydredigeringsprogrammet og vælger et passende stykke musik og lydeffekter. Derefter mixer de lydsporene, så de får en effektiv og velfungerende reklame.

    MÅLSÆTNING
    - At arbejde med reklamen som genre.
    - At skabe et samlet lydbillede, der fungerer.
    - At anvende lydens virkemidler.
    - At arbejde med lyd i flere lag.
    - At få forståelse for de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
    - At få erfaring med et lydredigeringsprogram som Soundation eller Audacity.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/radioreklame-der-rykker
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/radioreklame-der-rykker/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Engelsk
    • Dansk som andetsprog
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 4 lektioner
    • 2 personer
  • Lav en historisk radioreportage

    PRODUKT
    En fortælling i lyd

    Lav en historisk radioreportage

    Eleverne producerer en radioreportage over en historisk begivenhed, som de lever sig ind i og rekonstruerer. De researcher først på begivenheden og optager så speak,interviews og atmosfærelyde. Derpå redigerer de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-4 min.

    MÅLSÆTNING
    - At lave et velproduceret produkt til kulturfagsprøven.
    - At arbejde med radioreportagen som genre.
    - At researche på og forstå en historisk begivenhed.
    - At interviewe andre mennesker og redigere interviews.
    - At anvende lydens virkemidler, såsom speak, atmosfærelyd og lydeffekter.
    - At arbejde med lyd i flere lag og forstå de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
    - At få erfaring med et lydredigeringsprogram såsom Soundation (Skoletube) eller Audacity.
    -

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/lav-en-historisk-radioreportage
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/lav-en-historisk-radioreportage/vejledning

    Fag

    • Historie
    • Kristendomskundskab
    • Samfundsfag
    • Kulturfagsprøven
    • Engelsk
    • Dansk

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 6 lektioner
    • 2-3 personer

Redigering

  • Chok og spænding

    PRODUKT
    En scene i en gyserfilm

    Chok og spænding

    Hvem kan skræmme klassekammeraterne mest? Eleverne lærer om forskellen på chok og spænding og klipper så selv en gyserscene ud fra det forproducerede råmateriale. De skal også designe en effektiv lydside til at bære stemningen.

    MÅLSÆTNING
    - at eleverne kender forskel på chok og spænding i film.
    - at de klipper en scene, så tilskueren får enten et chok eller oplever spænding.
    - at de kan bruge lyd som et stemningsskabende virkemiddel

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/chok-og-spaending
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/chok-og-spaending/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • 1-2 personer
  • Kick-Ass

    PRODUKT
    En kick-ass film

    Kick-Ass

    Lav en fælles film - hver for sig. I denne filmstafet optager alle elever individuelt korte actionklip, som deles og klippes sammen til en fælles kick-ass slagsmålsfilm.

    MÅLSÆTNING
    - at forstå betydningen af timing i film
    - at klippe
    - at arbejde med lyd

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/kick-ass
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/kick-ass/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Filmkundskab
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 3 lektioner
    • Hele klassen / individuelt
  • Klip en scene

    PRODUKT
    En scene i en film

    Klip en scene

    Brugerne arbejder med at klippe en scene ud fra udleverede filmklip. Filmklippene udleveres i to omgange: 1) Scene skudt i totalbilleder, 2) Samme scene skudt i nærbilleder. Brugerne klipper klippene sammen og arbejder med at variere billedudsnittene.

    MÅLSÆTNING
    - At skelne mellem forskellige beskæringer/billedudsnit.
    - At styre tilskuerens opmærksomhed i en scene ved at klippe mellem forskellige billeder.
    - At klippe film i et simpelt klippeprogram som WeVideo eller iMovie.

    Aktivitet:
    smaap.dk/film-radio/klip-en-scene
    Vejledning:
    smaap.dk/film-radio/klip-en-scene/vejledning

    Fag

    • Dansk
    • Billedkunst
    • Filmkundskab
    • Dansk som andetsprog
    • Medier

    Niveau og omfang

    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Gymnasie
    • 2 lektioner
    • 1-2 personer

SmåP er udviklet af Station Next med støtte fra