Vejledning til
Del din mening med en vox pop til sociale medier
Eleverne forholder sig til en nyhed eller et andet emne ved at producere en kort video (60 sek.), der egner sig til de sociale medier.
Målsætning
- At koge et emne ned til essensen af historien
- At forholde sig til og ytre sig om emner af samfundsmæssig betydning
- At kunne betjene optage- og redigeringsudstyr
- At tale og skrive engelsk
FORUDSÆTNINGER
I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer en video til sociale medier med udgangspunkt i et tema fra filmen "Drengen i den stribede pyjamas" (som trækkes på Trin 1).
Sproget i aktiviteten er dansk, men eleverne skal bruge engelsk i både interviews og grafik/undertekster i de færdige film.
Formen er, at eleverne skal forholde sig til noget stof, som de koger ned og giver deres holdning til.
Aktiviteten laves bedst med tre elever i gruppen. Videoen kan laves, så det er en eller flere af eleverne, der giver deres holdning til kende. Men vi anbefaler, at alle kommer en tur foran kameraet. Rotér således at alle prøver at blive interviewet, være fotograf og journalisten, der stiller spørgsmål.
PUBLICERING
Selvom der produceres en video til sociale medier såsom Facebook, skal produktet ikke nødvendigvis offentliggøres. Vi anbefaler, at du drøfter offentliggørelse og implikationer ved det med gruppen/klassen.
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Betjene tablet på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tips til evaluering
På sidste trin i aktiviteten bedes gruppen om at evaluere på følgende måde:
Afspil vox poppen for andre personer uden at forklare dem noget først.
Spørg dem:
- Fungerer det? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan mener I, at filmen formidler opfattelsen af sagen?
- Er interviewsene troværdige?
Diskutér i jeres egen gruppe, om oplevelsen af jeres vox pop passer godt til det, I havde forventet.
- Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.