• Under kirken er et stort skjult rum

  • Nu skal rummet åbnes åbnes for første gang i næsten 900 år...

Før du begynder

Lav en radioreportage om åbningen af det skjulte rum under kirken

Det bliver du bedre til:

  • At formidle en begivenhed som var du der selv.
  • At lave et samlet lydbillede ved at mixe tale, atmosfærelyd og lydeffekter sammen.
  • At bruge et lydredigeringsprogram.

Det skal du bruge:

Trin for trin

1

Forhistorie

Denne aktivitet tager udgangspunkt i, at du har set "Tempelriddernes skat" (2006). Filmen slutter med en eftertekst: 

"Radarmålinger har vist, at der under kirkegulvet i en af Bornholms rundkirker er et skjult hulrum. 10,5 meter langt, tre meter højt og to meter bredt. Trods mange forespørgsler har kirken afslået at lade arkæologer undersøge rummet. Rummet er aldrig blevet åbnet."

Gå videre til næste trin...

 
2

Forproduktion 45 min.

Forestil dig, at du har fået lov til at være med til at åbne hulrummet i kirken og skal rapportere fra begivenheden i et radioprogram.

Udfyld radioreportage-boardet. 

Eftersom I selv skal spille rollerne i interviewet, er det vigtigt at I sætter jer ind i personernes synspunkt, væremåde og den situation, de befinder sig i.

Det Skjulte Rum

 
3

Program til lydredigering 15 min.

Jeres radioprogram skal laves i et lydredigeringsprogram, som kan arbejde med flere spor samtidig. Hvis I allerede har sådan et, kan I bruge det (fx. Soundation via Skoletube). Ellers anbefaler vi Audacity, som er gratis.

Åbn Soundation ELLER download Audacity og åbn det.

Gennemse guiden til dit lydredigeringsprogram.

 

Guide til Soundation (klik på billedet for at se billedserie i stor):

Slide1
Slide2
Slide3
Slide4
Slide5
Slide6
Slide7
 
4

Produktion 45 min.

Tag udgangspunkt i det udfyldte radioreportageboard. Producer nu jeres optagelser.

Optag om muligt direkte ind i lydredigeringsprogrammet via den indbyggede mikrofon. Ellers brug fx en smartphone/tablet som lydoptager.

TIP til god lyd

TIP til god lyd:

Gentag optagelsen, hvis I ikke er tilfredse med resultatet. Husk, at man i redigeringen kan bruge stumper af forskellige optagelser, så man fx. vælger at bruge starten af en speak sammensat med slutningen af en anden.

Man får den bedste lyd, hvis afstanden til mikrofonen er højst 0,5 meter:

God Mikrofonafstand

Optag jeres speak, dvs. iagttagelser fra begivenheden (2-4 min. er passende).

Optag jeres interview (1-2 min. er passende).

Optag atmosfærelyde.

Var der nogle planlagte lyde, I ikke kunne optage, så prøv at finde dem på nettet ved at bruge værktøjet Guide til gratis lydeffekter

 
5

Redigering 75 min.

Tag udgangspunkt i radioreportage-boardet igen. Der kan selvfølgelig være sket noget under optagelserne, som gør, at I må justere jeres planlagte struktur. Tal om det først.

For hver af scenerne 1. Krog ind2. Situationsbillede og 3. Afrunding gør således:

Importer speaken i lydredigerings-programmet. Klip den til, så kun de bedste bidder er tilbage.

Importer interviewet i lydredigerings-programmet. Klip det til, så kun de bedste bidder er tilbage.

TIP

TIP: Det er tilladt at klippe i speak og interview, så længe den oprindelige mening med det sagte bevares.

Lær mere i værktøjet.

Placér speak og interviewstykkerne, så de giver mening i forhold til hinanden. 

TIP

TIP: Hvis I skifter emne og lydstykkerne ikke giver mening sammen, fungerer det ofte godt med en 'breaker', dvs. en stump af atmosfærelyden.

Journalisten kan selvfølgelig også skifte emne gennem sin speak (fx "Nu er vi så kommet over til...")

Importer atmosfærelyde og placér dem de rette steder.

TIP

TIP: Der må gerne være atmosfærelyd under hele reportagen. Ofte ligger der noget i baggrunden på speak og interviews. Ellers put noget ekstra på - så længe det gengiver stemningen fra begivenheden er det helt ok.

Det er rigtig godt, hvis I kan lave perioder uden speak, kun med atmosfærelyden til at gengive stemningen på stedet.

Læg lydniveauerne, så de har det niveau, I synes passer. Det er vigtigt at dæmpe de andre lydspor, når der tales; men skru ikke helt ned.

Lydmix

 

 
6

Virker det? 15 min.

Afspil reportagen for andre personer uden at forklare dem noget først.

Spørg dem:

  • Fungerer det? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvordan mener I, at reportagen formidler begivenheden?
  • Er interviewsene troværdige?

Diskutér i jeres egen gruppe, om den anden gruppes oplevelse af jeres reportage passer godt til det, I havde forventet.

Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.

 

 

Eksporter (gem) filen som en færdig fil af typen .wav eller .mp3, når I er færdige.