Vejledning til
Lignelser i TV-avisen
Eleverne laver et indslag til tv-avisen over en begivenhed – i dette tilfælde en lignelse – som de lever sig ind i og ”tager ud til”. De omfortolker lignelsen til nutiden, optager deres studieoplæg og tager i “marken” for at optage et interview samt illustrerede billeder. Derpå klipper de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-3 min.
Målsætning
- At producere et troværdigt nyhedsindslag til en tv-avis.
- At kunne forstå det almengyldige ved en lignelse.
- At kunne omsætte en lignelse fra tekst til billede i en nutidig kontekst.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
TIP
TIP: I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer et nyhedsindslag med udgangspunkt i en lignelse.
Aktiviteten kan sagtens bruges som proces- og teknisk guide til at producere nyhedsindslag i andre fag, fx. over aktuelle eller historiske begivenheder.
Forenklede Fælles Mål for faget Religion, færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin)
Bibelske fortællinger:
- Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger.
Bibelen:
- Eleven kan tolke centrale fortællinger fra Det Gamle og Nye Testamente i et nutidigt og historisk perspektiv.
- Eleven har viden om fortællinger fra Det gamle og Det nye Testamente.
- Eleven kan reflektere over de bibelske fortællingers tydning af grundlæggende tilværelsesspørgsmål.
- Eleven har viden om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i bibelske fortællinger.
- Eleven kan tolke de bibelske fortællingers betydning i sprog, kunst og samfund.
- Eleven har viden om de bibelske fortællingers spor i kulturen i et nutidigt og historisk perspektiv.
- Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
- Eleven kan reflektere over kristne grundbegreber som tydninger af tilværelsen.
- Eleven har viden om centrale kristne grundbegreber og værdierne bag.
- Eleven kan reflektere over betydningen af kristne symboler, ritualer, musik og salmer.
- Eleven har viden om udlægninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer.
TRIN FOR TRIN
På Trin 1 fortolkes tekstoplægget og føres op til nutiden.
På Trin 2 forbereder eleverne studiet og interviewet i marken ved at udfylde to boards. Gennemgå gerne deres beslutninger med dem, især at de har udtænkt relevante iluustrerende billeder til indslaget.
På Trin 3 optages der. Gennemse gerne materialet med dem, før næste trin. Kan man høre, hvad der bliver sagt? Er der illustrerende billeder til indslaget.
På Trin 4+5 importeres nyhedsindslaget og redigeres. Vi anbefaler at I om muligt klipper i WeVideo på Skoletube, men andre programmer kan også bruges.
På Trin 6 evalueres nyhedsudsendelserne (se nedenfor).
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene tablet på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Man kan også lave nyhedsindslag i andre fag. Rapporter fx fra et historisk brændpunkt eller fra en nutidig, lokal begivenhed.
Tips til evaluering
Lad eleverne spørge andre elever:
- Kan I lide tv-indslaget eller ej - hvorfor?
- Er det tydeligt hvad lignelsen handler om?
- Hvordan fungerer interviewsene?
Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres nyhedsindslag passer godt til deres lignelse.
Faglig konsulent på aktiviteten: Michael Nielsen, Antvorskov Skole.