Vejledning til
Sæt lyd på en stumfilm
Eleverne får en stumfilm, som de skal planlægge og optage alle lyde til. Derefter sammensætter de lydsiden i et redigeringsprogram.
Målsætning
- At forstå lydsidens betydning i film
- At være opmærksom på de forskellige lag i en lydside
- At opbygge lydsiden til en film fra bunden ved at planlægge og optage lydene selv
- At bruge et videoredigeringsprogram, især til lydarbejde
OM AKTIVITETENS TRIN
På aktivitetens trin 1 får eleverne tildelt to stumfilm, de senere skal producere en lydside til. De to stumfilm er:
- Toget ankommer (Lumiere, 1896)
- Kørsel med grønlandske hunde (Elfelt, 1897)
På trin 2 planlægger eleverne hvilke lyde de har brug for for at producere lige præcis deres lydside. De kan med fordel benytte lydboardet til at skrive deres lyde ned. Det er en god idé at gøre eleverne opmærksomme på at de skal have rigtigt mange lyde med hjem. Gerne 10 stk. inden for hver kategori.
På trin 3 drager eleverne ud i verden og optager de lyde de har planlagt i trin 2. Hvis eleverne ikke har adgang til en lydrecorder, kan de evt benytte lydrecorderen i deres smartphone.
På trin 4 skal eleverne importere lydene og videofilen ind i deres klippeprogram. Vi anbefaler, at I arbejder i WeVideo via Skoletube, hvis I har abonnement. Ellers kan andre klippeprogrammer med mulighed for mange lydspor bruges.
På trin 5 skal eleverne sammensætte lydsiden i klippeprogrammet. Billedeksemplerne tager udgangspunkt i WeVideo, men principperne er de samme i alle klippeprogrammer. Hvis der er mere end to elever i gruppen, kan materialet dupleres, så der laves flere versioner. Det er også interessant at kunne evaluere flere bud på samme scene.
På trin 6 skal eleverne have feedback på deres videoklip med den nye lydside. Gruppen kan også med fordel diskutere om lydsiden fungerede efter hensigten.
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- arbejde selvstændigt i grupper
- overføre optagelserne til Skoletube eller WeVideo
- Betjene en computer