Vejledning til
Afsløringen - om billedudsnit
Eleverne arbejder med at skabe en historie ud fra inspirationsmaterialet. De udformer et storyboard og tager billeder. I aktiviteten arbejder grupperne med fokus på vigtigheden af at anvende forskellige billedbeskæringer. Billederne samles i et slideshow, fx PowerPoint.
Målsætning
- At blive bevidstgjort om formidling gennem billeder ved selv at skabe en billedfortælling.
- At få kendskab til betegnelserne for de forskellige billedbeskæringer (også kaldet billedudsnit eller framing).
- At få fornemmelse for billedbeskæringens betydning for historien.
- At lære at bruge det fortællemæssige element ”overraskelse”.
FORUDSÆTNINGER
Eleverne arbejder i grupper på 3-4 personer. Under optagelse (Trin 2) fungerer det godt, hvis eleverne varetager hvert sit ansvarområde: en fotograf, to karakterer og eventuelt en instruktør.
Du kan eventuelt printe storyboards ud på forhånd; de findes under aktivitetens Trin 1 i værktøjet Storyboard.
Videre arbejde
Denne aktivitet indgår også i et større undervisningsmateriale på Filmcentralen.dk, hvor der desuden er mulighed for at se film og arbejde analytisk med dem:
Fokus på dokumentarfilm (udskoling)
Fokus på dokumentarfilm (mellemtrin)
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Bruge en computer på et niveau, hvor de kan overføre billeder fra et kamera og samle billederne i et slideshow.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Det er altid godt at variere billedbeskæringen, når man sammensætter to eller flere billeder. Det gælder, uanset om man laver et slideshow, en film eller en fotocollage.
Tips til evaluering
- Lad eleverne diskutere, om de har valgt passende billedudsnit, og om de passer til deres historie, og efterfølgende om rækkefølgen i billedfremvisningen passer.
- Vis gruppernes slideshows samlet for klassen, uden at den enkelte gruppe må forklare noget først. Lad andre genfortælle historien. Matcher genfortællingen gruppens egen intention?