Vejledning til
Chok og spænding i gyserfilm
Hvem kan skræmme klassekammeraterne mest? Eleverne lærer om forskellen på chok og spænding og klipper så selv en gyserscene ud fra det forproducerede råmateriale. De skal også designe en effektiv lydside til at bære stemningen.
Målsætning
- at eleverne kender forskel på chok og spænding i film.
- at de klipper en scene, så tilskueren får enten et chok eller oplever spænding.
- at de kan bruge lyd som et stemningsskabende virkemiddel
Hitchcock var en mester i at skabe effektive gyserfilm. Helt så godt går det ikke altid, når elever giver sig i kast med at producere den populære genre – filmene er bare ikke uhyggelige. Men det er faktisk relativt let at øge uhyggen gennem klipningen. Med udgangspunkt i mesteren ser vi på, hvordan en bevidsthed om distribution af viden (rækkefølgen af klip) er afgørende for den effektive gyserfortælling. Det meste af aktiviteten er hands on, hvor deltagerne selv prøver at klippe en scene med hhv. chok– og spændingseffekt (spænding = suspense på engelsk).
Råmaterialet er forproduceret, så eleverne kan gå direkte i gang med klipningen. Der er to scener at vælge mellem. Vi anbefaler, at alle starter med den letteste:
- "Indbruddet" består af 5 videoklip (let)
- "Kælderen" består af 10 videoklip (mere udfordrende)
Dertil et lille lydbibliotek til hver aktivitet.
WeVideo
Der er to måder at hente råmaterialet på:
Et abonnement til Skoletube er lettest, idet råmaterialet på Trin 2 importeres direkte til klippeprogrammet WeVideo fra en ressourcekanal på Skoletube. Du kan med fordel bede eleverne udføre dette trin hjemmefra. Der er en udførlig vejledning til proceduren i aktivitetens Trin 2.
Har du ikke Skoletube, findes der på Trins 2 links til at downloade råmaterialet, så I selv kan importere til andre klippeprogrammer, fx iMovie.
WeVideo virker på såvel computer, tablet som smartphones. Vi anbefaler computer, hvis der er mere en en elev pr. gruppe. Splitstik og headsets er en god idé. Arbejder eleverne alene, er tablets en god løsning, mens redigering på smartphones aldrig har været ideelt pga. den lille skærm.
Som med alle andre programmer er det en fordel, hvis du har sat dig ind i det på forhånd.
TIP
TIP: Eleverne kommer til at lave deres filmscene på en computer/tablet i programmet WeVideo.
Samtidig skal de kunne følge med i den trinvise guide til aktiviteten på SmåP.dk. Hav derfor tringuiden åben på en anden enhed (computer, tablet eller smartphone).
En anden idé er at have aktiviteten i et faneblad og WeVideo i et andet faneblad.
Videre arbejde
Denne aktivitet indgår også i et større undervisningsmateriale på Filmcentralen.dk, hvor der også er mulighed for at se film og arbejde analytisk med dem:
Gys i grundskolen (6.-10. klasse)
Coraline
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Forstå det engelske Youtube-klip med Hitchcock på Trin 1.
- Betjene computer/tablet på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Chok og spænding bruges ikke kun i gyserfilm. Det er et effektivt fortællemæssigt virkemiddel, som kan indgå i alle filmgenrer.
Tips til evaluering
Lad eleverne vise deres scene til andre elever og spørge:
- Hvordan oplevede du scenen?
- Er scenen uhyggelig?
- Hvordan skabes uhyggen?
- Hvor præcis opstår uhyggen?
Bed producentgruppen om at diskutere, om de andres oplevelse af deres gyserscene passer godt til intentionen.