Før du begynder

Lav en radioreportage

Det bliver du bedre til:

  • At lave en (lyd)reportage fra en begivenhed.
  • At interviewe andre mennesker.
  • At redigere et interview
  • At lave et samlet lydbillede ved at mixe forskellige lydspor sammen.
  • At bruge speak og atmosfærelyd som virkemidler.
  • At bruge et lydredigeringsprogram.

Det skal du bruge:

Trin for trin

1

Sæt jer ind i begivenheden 20 min.

Før I laver radioreportagen:

TIP

TIP: En reportage er typisk et referat af en begivenhed.

Journalisten meddeler sine iagttagelser videre til lytteren og stiller nysgerrige spørgsmål, der er med til at kaste lys over begivenheden.

Journalisten siger IKKE, hvad han eller hun mener om begivenheden, men beretter blot, hvad der foregår.

Vælg et af billederne i hæftet Eventuelle pårørende (Tina Enghoff, 2004).

Personen, der har boet, der hvor billedet er taget, er død. Hvem boede i lejligheden? Hvem var han/hun? Alder, udseende, egenskaber, sociale forhold, arbejde og uddannelse, familie, bekendte og lignende?

Tag noter og diskutér, hvad der er mest interessant for jer.

 

 
2

Radioreportage-board 30 min.

 

Udfyld radioreportage-boardet.

TIP

TIP: Det er tilladt at være kreativ i forhold til interviewet på boardet.

Man kan vælge, at der ikke skal interviewes nogen, fordi det giver den bedste effekt.

Men der kan også være nogen til stede: en politibetjent, et familiemedlem, eller måske den døde selv?

 
3

Produktion 1 time

Nu skal I producere jeres optagelser. Tag udgangspunkt i det udfyldte radioreportageboard (tag det med på optagelserne).

Brug en smartphone som lydoptager.

Optag jeres speak, dvs. iagttagelser fra begivenheden (3-5 min. er passende).

Optag jeres interview (2-4 min. er passende).

Optag atmosfærelyde på stedet.

Var der nogle planlagte lyde, I ikke kunne optage, så prøv at finde dem på nettet ved at bruge værktøjet Guide til gratis lydeffekter

TIP

TIP: Hvis I følger ovenstående tidsangivelser, kommer I til at lave en radioreportage på 3-5 minutter.

 
4

Program til lydredigering 15 min.

Dit radioprogram skal laves i et lydredigeringsprogram, som kan arbejde med flere spor samtidig. Vi anbefaler Soundation via Skoletube. Ellers kan Audacity, som er gratis, bruges.

Åbn Soundation

Se denne guide til Soundation (klik på billedet for at se billedserie i stor): 

Slide1
Slide2
Slide3
Slide4
Slide5
Slide6
Slide7
 
5

Redigering 45 min.

Tag udgangspunkt i radioreportage-boardet igen. Der kan selvfølgelig være sket noget under optagelserne, som gør, at I må justere jeres planlagte struktur. Tal om det først.

For hver af scenerne 1. Krog ind2. Situationsbillede og 3. Afrunding gør således:

Importer speaken i lydredigerings-programmet. Klip den til, så kun de bedste bidder er tilbage.

Importer interviewet i lydredigerings-programmet. Klip det til, så kun de bedste bidder er tilbage.

TIP

TIP: Det er tilladt at klippe i speak og interview, så længe den oprindelige mening med det sagte bevares.

Lær mere i værktøjet.

Placér speak og interviewstykkerne, så de giver mening i forhold til hinanden. 

TIP

TIP: Hvis I skifter emne og lydstykkerne ikke giver mening sammen, fungerer det ofte godt med en 'breaker', dvs. en stump af jeres atmosfærelyd.

Journalisten kan selvfølgelig også skifte emne gennem sin speak (fx "Nu er vi så kommet over til...")

Importer atmosfærelyde og placér dem de rette steder.

TIP

TIP: Der må gerne være atmosfærelyd under hele reportagen. Ofte ligger der noget i baggrunden på speak og interviews. Ellers tilføj det eller put noget ekstra på - så længe det gengiver stemningen fra begivenheden er det helt ok.

Det er rigtig godt, hvis I kan lave perioder uden speak, kun med atmosfærelyden.

Læg lydniveauerne, så de har det niveau, I synes passer. Det er vigtigt at skrue ned, når der tales; men ikke nødvendigvis helt ned.

Saadan Kan

 

 
6

Virker det? 15 min.

Afspil programmet for andre personer uden at forklare dem noget først.

Spørg dem:

  • Kan I lide reportagen, og hvorfor?
  • Mener I programmet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, programmet egner sig til at blive spillet?

Diskutér i jeres egen gruppe, om den anden gruppes oplevelse af jeres reportage passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

  • Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.
 

Eksporter (gem) filen som en færdig fil af typen .wav, når I er færdige.