Vejledning til
Lav et lille filmmanuskript
I denne aktivitet lærer eleverne at udvikle ideer til samt at skrive en filmscene med to karakterer, der har en konflikt.
Målsætning
- At finde frem til ideer til en kortfilm
- At omsætte ideen til et filmmanuskript på en scene
På Trin 1 laver klassen en fælles brainstorm over emner, man kan blive uenige med sine venner over.
På Trin 2 finder eleverne en location (på eller i nærheden af skolen), hvor konflikten kunne udspille sig. Dette er for at gøre den følgende proces mere kropslig for eleverne.
Trin 1+2 kan udelades, hvis man ønsker at starte direkte med ideudviklingen på Trin 3. Her udvikles ideer vha. Ideboardet, som er et antal stafethistorier, der sendes videre. Det fungerer bedst i grupper á 4 elever. Der udvikles lige så mange ideer, som der er elever i gruppen.
På Trin 4 arbejdes bedst parvist. Hvert par vælger en af de udviklede ideer fra Trin 3. Så skriver de manuskript på computer. Hvis manuskriptet skal lay-outes korrekt og professionelt, kan man bruge manuskriptprogrammet Celtx eller den Word-skabelon, vi henviser til.
På Trin 5 evalueres de færdige manuskripter. Dette kan udelades, især hvis manuskripterne skal produceres som film.
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Arbejde selvstændigt i grupper
- Betjene computer på basalt niveau (hvis man henter manuskriptprogrammet Celtx, kræver det lidt mere).
Tip til brug i andre sammenhænge
Manuskriptet, der kommer ud af aktiviteten, kan bruges som udgangspunkt for en kortfilm, der er nem at producere, fordi den kun har en scene med to karakterer.
Tips til evaluering
På sidste trin opfordrer vi til at I evaluerer på denne måde:
Læs de færdige manuskripter op for hinanden således: En person læser alle regibemærkninger, en anden person læser karakter A's replikker og en tredje person læser karakter B's replikker.
Efter hvert manus kan I tale om dramaet i manuskriptet. Det vil sige:
- Viljer: Forstår man hvad karaktererne har på spil? Altså hvad de hver især ønsker at opnå.
- Konflikt: Presser karaktererne hinanden? Hvordan?
- Vendepunkter: Er der tydeligt vendepunkter?
- Udvikling: Hvordan ender det for karaktererne? Udvikler de sig som følge af handlingen?