Vejledning til
Lav PR og markedsføring for en film
Med denne aktivitet kan dine elever tilføje et ekstra niveau til deres filmproduktion. Eleverne får en fornemmelse for, hvordan man sælger og kommunikerer et medieprodukt EFTER det er produceret. Aktiviteten fremviser sidste led i en films proces – markedsføring og forberedende distributionsaktiviteter.
Målsætning
- Eleverne lærer om PR og kommunikation til et medieprodukt (i dette tilfælde en film)
- Eleverne får hands on på udvikling af konkret markedsføringsmateriale, herunder en facebookside, en plakat og PR-mappe.
Læreren bør selv have sat sig lidt ind i Photopea via Skoletube. Programmet er lettilgængeligt. Man kan dog vælge at gå udenom programmet og bruge endnu mere simple programmer, som f.eks. Windows Paint eller blot Word.
UDFORDRINGEN
Til de hurtige elever:
- Der kan laves en filmografi for instruktøren og tilknyttes et portrætbillede af instruktøren, som lægges ind i ”Festival- og PR-mappen”.
- Der kan laves karakterplakater.
- Der kan klargøres/planlægges en række opslag til Facebooksiden.
Kompetencekrav
Brugerne skal:
- Kunne arbejde selvstændigt i grupper
- Kunne betjene Word
- Have kendskab til Facebook
- Have et minimalt kendskab til billedredigering i f.eks. Adobe Photoshop eller Photopea, som vi bruger her, og som er en del af SkoleTube.
Tip til brug i andre sammenhænge
I kan også bruge denne aktivitet til andre kreative produkter, arrangementer og visninger, ikke kun til film. Det kan f.eks. være en forestilling eller en koncert.
Tips til evaluering
Disse punkter kan bruges i evalueringen af de forskellige produkter, der laves i aktiviteten:
- Hvor detaljeret er Facebooksiden, og hvor godt kommunikere den i både billeder og tekst til udefrakommende. Får man lyst til at se filmen?
- Hvad fortæller plakaten om filmen (rent visuelt og stilistisk)?
- Forstår eleverne at sælge, uden at give det hele væk?
- Hvor godt og selvstændigt, samt hvor kreativt, har eleverne arbejdet med et medie de kender ud og ind?