Vejledning til
Lignelser i TV-avisen
Eleverne laver et indslag til tv-avisen over en begivenhed – i dette tilfælde en lignelse – som de lever sig ind i og ”tager ud til”. De omfortolker lignelsen til nutiden, optager deres studieoplæg og tager i “marken” for at optage et interview samt illustrerede billeder. Derpå klipper de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-3 min.
Målsætning
- At producere et troværdigt nyhedsindslag til en tv-avis.
- At kunne forstå det almengyldige ved en lignelse.
- At kunne omsætte en lignelse fra tekst til billede i en nutidig kontekst.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
TIP
TIP: I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer et nyhedsindslag med udgangspunkt i en lignelse.
Aktiviteten kan sagtens bruges som proces- og teknisk guide til at producere nyhedsindslag i andre fag, fx. over aktuelle eller historiske begivenheder.
Forenklede Fælles Mål for faget Religion, færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin)
Bibelske fortællinger:
- Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger.
Bibelen:
- Eleven kan tolke centrale fortællinger fra Det Gamle og Nye Testamente i et nutidigt og historisk perspektiv.
- Eleven har viden om fortællinger fra Det gamle og Det nye Testamente.
- Eleven kan reflektere over de bibelske fortællingers tydning af grundlæggende tilværelsesspørgsmål.
- Eleven har viden om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i bibelske fortællinger.
- Eleven kan tolke de bibelske fortællingers betydning i sprog, kunst og samfund.
- Eleven har viden om de bibelske fortællingers spor i kulturen i et nutidigt og historisk perspektiv.
- Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
- Eleven kan reflektere over kristne grundbegreber som tydninger af tilværelsen.
- Eleven har viden om centrale kristne grundbegreber og værdierne bag.
- Eleven kan reflektere over betydningen af kristne symboler, ritualer, musik og salmer.
- Eleven har viden om udlægninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer.
TRIN FOR TRIN
På Trin 1 vælger eleverne et sted på skolen at lave en nyhedsudsendelse om. Brug Sted-boardet til at ideudvikle.
Spring dette trin over, hvis I har valgt et andet tema, at lave nyheder om. Men sørg gerne for, at hver gruppe laver en nyhed om en meget specifik historie.
I kan vælge at lade én gruppe fra klassen lave studie, hvor den samme person er værten, der binder alle indslag fra marken sammen, som er produceret af de øvrige grupper. På denne måde kan I spare tid og lave en sammenhængede nyhedsudsendelse, som alle bidrager til.
På Trin 2 fortolkes tekstoplægget og føres op til nutiden.
På Trin 3 forbereder eleverne studiet og interviewet i marken ved at udfylde to boards. Gennemgå gerne deres beslutninger med dem, især at de har udtænkt relevante iluustrerende billeder til indslaget.
På Trin 4 optages der. Gennemse gerne materialet med dem, før næste trin. Kan man høre, hvad der bliver sagt? Er der illustrerende billeder til indslaget.
På Trin 5 redigeres nyhedsindslaget. Vi anbefaler at I om muligt klipper i WeVideo på Skoletube, men andre programmer kan også bruges.
På Trin 6 evalueres nyhedsudsendelserne (se nedenfor).
Trin 7 er kun beregnet som forberedelse for de elever, der skal op til prøven i kulturfag.
Videre arbejde
Denne SmåP-aktivitet indgår også i undervisningsmaterialer på Filmcentralen.dk, som giver mulighed for også at arbejde analyse- og oplevelsesbaseret med film:
Adams æbler
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene tablet på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Man kan også lave nyhedsindslag i andre fag. Rapporter fx fra et historisk brændpunkt eller fra en nutidig, lokal begivenhed.
Tips til evaluering
Lad eleverne spørge andre elever:
- Kan I lide tv-indslaget eller ej - hvorfor?
- Er det tydeligt hvad lignelsen handler om?
- Hvordan fungerer interviewsene?
Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres nyhedsindslag passer godt til deres lignelse.
Faglig konsulent på aktiviteten: Michael Nielsen, Antvorskov Skole.