Vejledning til
Lav en radioreklame
Eleverne arbejder med at producere en radioreklame ud fra et trukket, fiktivt produkt. De indtaler speak i lydredigeringsprogrammet og vælger et passende stykke musik og lydeffekter. Derefter mixer de lydsporene, så de får en effektiv og velfungerende reklame.
Målsætning
- At arbejde med reklamen som genre.
- At skabe et samlet lydbillede, der fungerer.
- At anvende lydens virkemidler.
- At arbejde med lyd i flere lag.
- At få forståelse for de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
- At få erfaring med et lydredigeringsprogram som Soundation eller Audacity.
FORUDSÆTNINGER
Hvis I har SkoleTube, så brug Soundation. Ellers hent og installer gratisprogrammet Audacity. Vi guider i brugen af begge.
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet Soundation eller Audacity, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen.
Eleverne trækker på Trin 1 et fiktivt produkt - fx Mobiletelefonen Samsy XP5, Læskedrikken Browser light eller Bilmærket Audari F 44 - som de skal reklamere for. Hvis du har andre produkter, eller vil have eleverne til at reklamere for en sag, kan dette springes over. Men vi anbefaler, at de stadig udfylder reklamespot-boardet på Trin 1.
Bemærk, at noget af den musik og de lydeffekter, eleverne finder via værktøjet Guide til musik og lyd, er under Creative Commons-licens, så kunstneren skal krediteres. Dette kan gøres med tekst, der hvor reklame-spottet eventuelt deles (intranet, Facebook osv.).
TIP
TIP: Korrekt kreditering kræver: Sangtitel, komponistnavn, evt. anden udførende kunstners navn, og årstal.
Fx "Future Life", skrevet og sunget af Derek Clegg, 2014.
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Være i stand til at bruge en computer på et niveau, hvor de har styr på at downloade, gemme og finde ting på denne.
- Lære at bruge (og evt. installere) et simpelt lydredigeringsprogram.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Mix speak, musik og lydeffekter, og brug det til at reklamere for fx en fest, lejrtur eller teaterforestilling; til at lægge lækker lyd på din film eller noget helt tredje.
Tips til evaluering
Eleverne opfordres til at afspille spottet for andre uden at forklare dem noget først, for at få dem til at relatere responsen, til de valg de tog under Til hvem, hvad og hvorfor.
Eleverne spørger:
- Kan I lide spottet, og hvorfor.
- Mener I spottet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor.
- Hvem mener I, er målgruppen.
- Hvor mener I, spottet egner sig til at blive spillet.
Derefter bliver eleverne bedt om at diskutere i deres egen gruppe, om respondentgruppens oplevelse af spottet passer godt til det, de besluttede under trinnet ”Til hvem, hvor og hvorfor?”
Eleverne opfordres til at gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.