Vejledning til
Remediering - fra maleri til tegneserie
Eleverne skal fortolke et billede og remediere fortællingen som en tegneserieside. Maleriet bruges som råmateriale, og gennem forskellige udsnit af det samt tekstbokse og talebobler formidles historien. Der arbejdes i programmet Pixton (SkoleTube) eller Comic Life.
Målsætning
- At kunne formidle fortællingen i et billede som en tegneserie.
- At arbejde med billedbeskæring som fortællende element i en historie.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Det anbefales at bruge Pixton, hvis man har SkoleTube. Findes også som velfungerende app, der kan installeres gratis og derpå tilgås via SkoleTube fra tablet.
Alternativt kan man bruge Comic Life, som er et tegneserieprogram, der kan downloades gratis til en prøveperiode på 30 dage. Installér derfor først programmet kort tid inden I skal bruge det, eller køb en betalingsversion. Findes også til iPad/iPhone i en billig betalingsversion.
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave en tegneserie i Pixton eller Comic Life, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få billeder, talebobler mm. til at passe sammen.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene computer/tablet på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
- Installere et program, hvis der arbejdes med Comic Life.
Tip til brug i andre sammenhænge
Husk at veksle mellem nærbilleder og (halv)totaler. Variation i billedbeskæring er et effektivt virkemiddel i tegneserier (og film).
Tips til evaluering
Diskutér de forskellige motiver og billedbeskæringer i tegneserien. Lad brugerne spørge andre brugere:
- Kan I lide tegneserien eller ej, og hvorfor?
- Er det tydeligt, hvad der sker i historien?
- Hvilke følelser er der involveret?
Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres tegneserie passer godt til det, de havde tænkt sig med tegneserien.