Vejledning til
Sådan optager du en filmscene
Eleverne møder en professionel filmfotograf og lærer grundtrinnene i at planlægge og optage en filmscene med to karakterer. Eleverne får en forståelse for, hvordan en scene er opbygget af flere indstillinger med forskellige billedbeskæringer, og de prøver selv at optage og klippe en scene.
Målsætning
- at forstå grundreglerne for hvordan man dækker en filmscene ind med flere indstillinger (kameravinkler)
- at planlægge og filme en scene med to karakterer
- at klippe filmscenen for at se, hvordan indstillingerne enkeltvis fungerer og spiller sammen
I denne aktivitet er der især fokus på virkemidlet billedbeskæring. Hvad kan de forskellige beskæringer bruges til, og hvordan filmer man dem i praksis, så de giver mening, når de klippes sammen?
På Trin 1 møder eleverne filmfotografen Eric Witzgall. Han giver en grundig forklaring på, hvordan man filmer en scene. Hvis du vil reducere kompleksiteten, kan man springe over:
- 03:25-10:53 (180 graders reglen + billedkomposition)
Forslag til planlægning
Hvis du bruger tre lektioner á 45 min. på aktiviteten, foreslår vi denne opdeling:
- lektion: Trin 1, 2 og 3 (forberedelse)
- lektion: Trin 4 og 5 (optagelse og import i WeVideo via Skoletube)
- lektion: Trin 6 og 7 (klip og evaluering)
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Filme med en smartphone og uploade klip til en Skoletube-kanal.
- Betjene computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Principperne, man lærer i denne aktivitet, kan bruges til optagelse af alle scener med to karakterer, der spiller overfor hinanden.
Tips til evaluering
Man kan evaluere alle film fælles i klassen eller lade to grupper gå sammen og evaluere hinandens film.
Der er disse evalueringsspørgsmål på trin 7:
- Får man en fornemmelse af, hvor handlingen foregår? Etableres gennem brug af totalbillede, hvor rummet vises, typisk i starten.
- Virker det som om de to karakterer kigger på hinanden (gælder især ved klip mellem nærbilleder)? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Kommer man "ind i" karaktererne og forstår deres følelser og reaktioner? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke indstillinger skaber denne effekt?
Spørgsmålene fokuserer på billedsiden, fordi det er det primære fokus for denne aktivitet. Man kan udvide med:
- Er der brugt reaktionsbilleder?
- Klippes der på bevægelser? Dette er med til at skabe naturlige klip, som opfattes "usynlige" af tilskueren.
- Hvis der er brugt musik, hvad gør den så for stemningen i filmen?