Vejledning til
Lav en tutorial
Brugerne arbejder med billedbeskæring, perspektiv og komposition i forbindelse med at producere en skatertutorial. De laver et storyboard forud for produktionen af deres tutorial. De skal samtidig forholde sig til modtageren, og overveje hvem deres tutorial henvender sig til.
Målsætning
- At arbejde med billedudtryk i forhold til at formidle et budskab.
- At blive opmærksom på, hvordan et budskab målrettes til en bestemt målgruppe.
- At blive trænet i at arbejde med præsentationsværktøjer som fx PowerPoint.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Der skal bruges et præsenatationsprogram, der kan afspille en billedserie som slideshow. Man skal kunne skrive på billederne og lægge musik ind, hvis alle trin i aktiviteten skal følges. I denne aktivitet guider vi til Powerpoint.
Det er, som med alle andre programmer, en god ide selv at lege lidt med PowerPoint, inden man giver sig i kast med aktiviteten.
Har man ikke PowerPoint, findes der en række andre alternativer. Fx Google Docs, som dog kræver at man har en Google-konto.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene kamera og computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
- Kunne færdes udenfor skolen hvis nødvendigt.
Tip til brug i andre sammenhænge
I kan også lave tutorials til alt muligt andet. Fx hvordan man laver en bestemt middagsret, eller hvordan man reparerer sin cykel.
Tips til evaluering
Brugerne opfordres til at vise deres tutorial til andre uden at forklare dem noget først, for at få dem til at relatere respondenternes kommentarer til de valg de selv tog under "Til hvem, hvad og hvorfor?"
Brugerne bliver bedt om at spørge respondenterne:
- Kan I lide tutorial'en eller ej, og hvorfor?
- Vurdér om den virker som tutorial: Kan man lære tricket ved at se PowerPointen?
- Mener I den hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
- Hvem mener I, er målgruppen?
- Mener I, at tutorial'en er hensynsfuld over for emne og personer?
- Hvor mener I, den egner sig til at blive vist?
Endeligt bliver brugerne bedt om at diskutere, om respondenternes oplevelse af tutorial'en passer godt til det, de besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”