Vejledning til
Skyd en tegneserie
Brugerne arbejder med perspektiv og billedbeskæring. De udfylder et storyboard, hvor de anvender dette. Ud fra storyboardet skyder de billeder, som de anvender i den tegneserie, som de fremstiller i programmet Comic Life.
Målsætning
- At kunne fortælle en kort historie som tegneserie.
- At arbejde med billedbeskæring som fortællende element i en historie.
FORUDSÆTNINGER
Det anbefales at bruge Comic Life, som er et tegneserieprogram, der kan downloades gratis til en prøveperiode på 30 dage. Installér derfor først programmet kort tid inden I skal bruge det, eller køb en betalingsversion. Findes også til iPad/iPhone i en billig betalingsversion.
Alternativt kan man bruge Pixton, hvis man har SkoleTube. Det er lidt mindre intuitivt tilgængeligt til denne aktivitet, og der skal arbejdes mere for at få samme effektfulde resultat. Men det kan sagtens lade sig gøre. Findes også som velfungerende app, der kan installeres gratis og derpå tilgås via SkoleTube fra tablet.
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave en tegneserie i Comic Life eller Pixton, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få billeder, talebobler mm. til at passe sammen.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene kamera og computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
I kan også finde inspiration til jeres tegneserie ud fra en helt anden type tekst (fx en nyhed, en artikel eller lignende) eller lave jeres yndlingsfilm som tegneserie.
Tips til evaluering
Diskutér de forskellige motiver, perspektiver og billedbeskæringer i tegneserien. Lad brugerne spørge andre brugere:
- Kan I lide tegneserien eller ej, og hvorfor?
- Er det tydeligt, hvad der sker i historien?
- Hvilke følelser er der involveret?
Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres tegneserie passer godt til deres intention med tegneserien.