Vejledning til
Tegneserie - The Right to Learn
Brugerne arbejder med perspektiv og billedbeskæring ud fra en børnerettighed, som de trækker i generatoren. De udfylder et storyboard, hvor de anvender dette. Ud fra storyboardet skyder de billeder, som de anvender i den tegneserie, som de fremstiller i programmet Comic Life.
Målsætning
- At sætte fokus på én børnerettighed fra FN's Konvention om Barnets Rettigheder gennem en egenproduktion af en tegneserie.
- At kunne fortælle en kort historie som tegneserie.
- At arbejde med billedbeskæring som fortællende element i en historie.
TEMA: THE RIGHT TO LEARN
Undervisningsforløbet er udarbejdet i samarbejde mellem Clio Online og Station Next (der driver Småp.dk). Hensigten med undervisningsforløbet er at stille skarpt på FN’s børnerettighedskonventioner gennem selvstændige medieproduktioner. Dette sker i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder den 20. november 2014.
Der er fire aktiviteter til temaet - læs mere.
Læs om hele undervisningsforløbet på Engelskfaget.dk
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
”Comic Life” er et tegneserieprogram, der kan downloades gratis til en prøveperiode på 30 dage. Installér derfor først programmet kort tid inden I skal bruge det, eller køb en betalingsversion. Findes også til iPad/iPhone i en billig betalingsversion.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene kamera og computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.
I kan også finde inspiration til jeres tegneserie ud fra en helt anden type tekst (fx en nyhed, en artikel eller lignende).
Tips til evaluering
Diskutér de forskellige motiver, perspektiver og billedbeskæringer i tegneserien. Lad brugerne spørge andre brugere:
- Kan I lide tegneserien eller ej, og hvorfor?
- Er det tydeligt, hvad der sker i historien?
- Hvilke følelser er der involveret?
- Mener I tegneserien hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
- Hvem mener I, er målgruppen?
- Hvor mener I, tegneserien egner sig til at blive vist?
Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres tegneserie passer godt til det, de besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”