Vejledning til
Skriv et gysermanuskript
I denne aktivitet lærer eleverne at udvikle ideer til en gyserfilm samt at skrive et filmmansukript.
Målsætning
- At finde frem til ideer til en kort gyserfilm
- At omsætte ideen til et filmmanuskript
På Trin 1 udvikler eleverne gyserhistorier som de nedfælder i en synopsis på ½-1 A4-side, der rummer historiens hovedtræk (brug evt. Ideboardet først).
På Trin 2 læres om manuskripters lay out. Hvis manuskriptet skal lay-outes korrekt og professionelt, kan man bruge et manuskriptprogrammet eller den Word-skabelon, der kan downloades.
Vælg manuskriptprogram
Vælg manuskriptprogram:
(klik på et af programmerne nedenfor)
Mac-brugere
Installér det gratis manuskriptprogram Highland 2 (vælg "Screenplay").
Programmet forsøger selv at genkende, om du skriver overskrifter, handlinger, replikker. Men her er et par tips:
- Skriv karakterers navne med KAPITÆLER, så lærer programmet, at det er karakterer.
- Når du vil skrive en replik, så start med at skrive karakternavnet og spring ned på en ny linje. Så laver Highland automatisk indrykning af replikken.
- Under "Help" er der et Cheat Sheet, hvor man kan lære at styre programmet
Alle platforme
Installér det gratis manuskriptprogram Story Architect (vælg "Manuskript").
- I venstremenuen vælger du hvilken sektion, du arbejder på: Titelside, synopsis, treatment eller manuskript.
- Når du er under "Manuskript", så bruges topmenuen til at vælge mellem Sceneoverskrift, Handling, Dialog osv.
- Til slut kan du eksportere manuskriptet som fx PDF og printe det.
Word-brugere
Download vores Word-skabelon, hvor de forskellige skrifttyper er tilpasset manuskripter. Sådan her:
Under fanebladet HJEM i Word finder du de forskellige typografier, der skal bruges i manuskriptskrivningen, hvis du har hentet vores skabelon.
På Trin 3 skriver de manuskript på computer.
På Trin 4 evalueres de færdige manuskripter. Dette kan udelades, især hvis manuskripterne skal produceres som film.
Trin 5 er valgfrit. Her laves 2. gennemskrivning med udgangspunkt i feedback fra forrige trin. Vi anbefaler dette trin, hvis manuskripterne skal filmatiseres.
Videre arbejde
Denne SmåP-aktivitet indgår også på Filmcentralen, som giver mulighed for også at arbejde analyse- og oplevelsesbaseret med film:
Gys i grundskolen
På trin 5 henvises til SmåP-aktiviteten Sådan optager du en filmscene, som kan bruges til filmatisering af manuskripterne. Disse 10 råd fra Filmlinjen.dk kan også være en støtte i denne proces: 10 tips og tricks til effektive gyserfilm.
Gyserfilm-forløb på Filmlinjen.dk
Hvis I har lyst til et længere forløb med gyserfilm-produktion, så prøv Gyserfilmforløbet på Filmlinjen.dk, hvor I arbejder på små filmhold og får masser af tips fra proffe filmfolk (mansukripterne fra denne SmåP kan bruges).
Filmlinjen afholder hvert år også en landsdækkende gyserfilmkonkurrence for 7.-8. klasser, hvor der konkurreres om biografbilletter til hele klassen, gratis undervisningsforløb mm. (tjek på siden om der er en igangværende konkurrence).
Kompetencekrav
Eleverne skal kunne:
- Arbejde selvstændigt i grupper
- Betjene computer på basalt niveau (hvis man henter manuskriptprogrammet Celtx, kræver det lidt mere).
Tip til brug i andre sammenhænge
Manuskriptet, der kommer ud af aktiviteten, kan bruges som udgangspunkt for en kortfilm.
Tips til evaluering
På sidste trin opfordrer vi til at I evaluerer på denne måde:
En person læser alle regibemærkninger (handling), mens andre læser karakterernes replikker.
Efter hvert manus kan I tale om dramaet i manuskriptet. Det vil sige:
- Forstår man hvad karaktererne har på spil? Altså hvad de hver især ønsker at opnå.
- Presser de hinanden? Hvordan?
- Hvordan ender det for karaktererne? Udvikler de sig som følge af handlingen?
- Lever fortællingen op til gysergenren? Hvorfor?
Du kan bruge dette værktøj fra Filmlinjen.dk til at give yderligere feedback på manuskripter:
Scriptdoctoring for elever
Scriptdoctoring for lærere
Hvis I omsætter manuskripterne