Vejledning til
Dragelyd til Skammerens datter
Brugerne bliver gjort bevidste om lydsidens betydning for filmmediet. Ved at sammensætte lydeffekter fra et lydbibliotek skaber man selv dragelydene til en scene fra 'Skammerens datter'. Derefter tilføjer man øvrige effekter, atmosfærelyd og et stykke musik, så scenen til sidst får et professionelt finish.
Målsætning
- at give eleverne forståelse for lydsidens betydning i film
- at eleverne får erfaring med at skabe en stemning i en filmscene ved hjælp af valg af lydeffekter og musik.
- at eleverne lærer at filmsceners lyd er opbygget i lag
- at eleverne selv arbejder med at skabe specifikke effektlyde
- at eleverne får basale lydredigeringsfærdigheder i et konkret program
SE FILMEN
Med en spillefilmsaftale med AVU-medier kan man streame den til undervisningsbrug på mitCFU.dk. Se filmen.
Der findes et stort undervisningsmateriale til filmen på Filmcentralen.dk
FORUDSÆTNINGER
Aktiviteten udføres ideelt på computer parvist.
Vær opmærksom på, at de downloadede filer først skal pakkes ud ved at dobbeltklikke på dem i downloadoversigt. Derpå kan de flyttes til projektmappen og importeres i videoredigeringsprogrammet.
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave et par dragelydseffekter i redigeringsprogrammet, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen.
På Trin 2 bliver elever tippet om selv at optage flere lyde til lydbiblioteket eller gå på jagt på internettet. Vær opmærksom på, at dette kan være tidskrævende og sig evt. til eleverne, at de skal springe over punktet. Dragelydsbiblioteket er tilstrækkeligt som råmateriale.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Være i stand til at bruge en computer på et niveau, hvor de har styr på at downloade, gemme og finde ting på denne.
- Åbne ZIP-filer og gemme indholdet i en ny mappe.
- Bruge et simpelt videoredigeringsprogram.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Lyd skaber stemning og påvirker filmoplevelsen mere, end vi tror. Brug musik og effektlyde som stemningsskaber i dine egne film, præsentationer eller hjemmesider.
Tips til evaluering
På sidste trin får eleverne mulighed for at se den rigtige version af scenen (og høre et interview med Tonemesteren). Eleverne opfordres til at at sammenligne deres egen og den officielle version.
- Lyder de ens? Hvordan adskiller de to versioner sig med hensyn til dragelyden især?
- Har du brugt lige så mange lyde?
- Har du brugt den samme musik?
Denne sammenligning kunne principielt også foregå mellem de forskellige gruppers versioner af scenen.
Andre værker (film, radio) kan analyseres. Kan man udskille de forskellige lydlag: dialog, musik, atmosfærer og effekter?