En plakat skal ikke informere om en sag, men skabe interesse for den. På de bedste plakater kan budskabet aflæses på få sekunder. Al unødvendig information er udeladt!

Før du begynder

Kampagneplakat mod fyrværkeriskader

Det bliver du bedre til:

  • At kommunikere det samme budskab gennem flere medier.
  • At udvælge ét billede, der kan fungere som plakat.
  • At afstemme en plakats virkemidler (billede, skrifttyper, farver).

Det skal du bruge:

TIP: Denne aktivitet bygger oven på aktiviteten LAV EN KAMPAGNEFILM, DER STOPPER FYRVÆRKERISKADER. Udgangspunktet er, at I allerede har lavet kampagnefilmen.

Trin for trin

Lav en plakat til en kampagne

I denne aktivitet fremstiller I plakaten til en kampagne, der skal stoppe fyrværkeriskader.

1

Forproduktion

I har allerede lavet en kampagnefilm. Nu skal I lave plakaten, der følger med samme kampagne.

Plakaten skal have samme målgruppe og budskab. Der skal være noget klart genkendeligt fra filmen til plakaten.

  • Udfyld plakatboardet.

Se her nogle eksempler på plakatskitser.

 
2

Produktion

Skaf nu det billede, I er blevet enige om. Der er to måder:

 

1. BRUG ET BILLEDE FRA FILMEN

Denne metode er let og sikrer stor genkendelse fra filmen til plakaten, fordi råmaterialet er det samme. Men det kan være svært at finde det helt perfekte billede til plakaten.

  • Find det sted i filmen, I er blevet enige om, skal danne baggrund for jeres plakat. 
  • Tag et skærmbillede. Vis filmen i fuldskærm for at få bedst opløsning.
TIP

TIP: Sådan tager I skærmbilleder:

På Mac: SHIFT + CMD3. Derefter ligger det på skrivebordet.

På pc: PRINT SCREEN. Derefter ligger det under Billeder/Skærmbilleder

På iPad: Tryk HOME + SLUK samtidig. Derefter ligger det under Fotos

Jeres skærmbillede skal måske beskæres for at blive til højformat. Det gør I  på næste trin. Her kan I øve jer:

 

 

2. TAG BILLEDET SELV

Denne metode gør, at I kan få præcis det billede, I ønsker. Men det tager længere tid.

  • Tag plakatbilledet, som jeres skitse på plakatboardet forestiller.
TIP

TIP: Tag flere fotos af samme motiv, så I kan udvælge det bedste til plakaten.

  

 
3

Postproduktion

Vi anbefaler, at I udfører dette trin på en computer, men I kan også bruge en tablet.

  • Åbn et billedbehandlingsprogram. Vi anbefaler Photopea via Skoletube eller to gratis, online programmer - se guiden under 'Værktøjer':

Canva er nemt og brugervenligt og leverer mange layouts at starte fra. Gratis.

Photopea via Skoletube er lidt mere avanceret, men giver flere muligheder. Skabeloner at starte fra. Kræver abonnement på Skoletube.

Pixlr er brugervenligt og har avancerede funktioner. Gratis.

Nu skaber I jeres plakat, med udgangspunkt i de valg I traf, da I lavede jeres plakatboard og gennemgik trinnet "Hvorfor, til hvem og hvor?":

  • Indsæt billede(r) og justér evt. lys og farver.
  • Tilføj tekster (titel mm.) og justér skrifttype, størrelse og farve.
  • Tilføj øvrige elementer som logo.
Logo fra Fyrværkeri.dk
 
4

Funker det?

Vis kampagneplakaten til andre, fx en anden gruppe, uden at forklare dem noget først. Spørg dem:

  1. Kan I aflæse målgruppe og fyrværkeriråd?
  2. Fungerer plakaten? Hvorfor/hvorfor ikke?
  3. Motiverer plakaten til, at man handler anderledes i forhold til fyrværkeri?

Diskutér i jeres egen gruppe, om den anden gruppes oplevelse af jeres plakat passer godt til det, I havde forventet.

  • Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.
 
  • Gem til sidst plakaten som en fil - se hvordan i guiden.
  • Nu kan plakaten printes ud, uploades til Intra, SkoleTube eller lignende.