Vejledning til
Kampagneplakat mod fyrværkeriskader
Brugerne arbejder med billeder og udtryk. De skal skabe en kampagneplakat til en kampagnefilm, som de har lavet i forvejen. De reflekterer over, hvilken historie de vil fortælle med billedet, samt hvilke virkemidler de dertil vil anvende.
Målsætning
- At visualisere en tekst eller periode.
- At udvælge ét billede, der kan fungere som plakat for en fortælling.
- At afstemme en filmplakats virkemidler (billede, skrifttyper, farver, komposition) ift. tekstens indhold.
- At bruge billederedigeringsprogrammet Pixlr.
KONTEKST
Denne aktivitet bygger oven på aktiviteten LAV EN KAMPAGNEFILM, DER STOPPER FYRVÆRKERISKADER, som er en del af et større undervisningsmateriale med tilhørende filmkonkurrence, der køres på Fyrværkeri.dk.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Til aktiviteten anvendes det online billedredigeringsprogram Canva eller Pixlr, som er gratis og på dansk.
Canva er nemt og brugervenligt og leverer mange layouts at starte fra.
Pixlr er lidt mere avanceret, men giver flere muligheder.
Det er, som med alle andre programmer, en god ide selv at lege lidt med Canva eller Pixlr, inden man giver sig i kast med opgaven.
Betalingsprogrammer som Microsoft Publisher eller Adobe Illustrator kan også bruges. Til simple plakater kan også PowerPoint eller Word anvendes.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
Denne aktivitet bygger oven på aktiviteten LAV EN KAMPAGNEFILM, DER STOPPER FYRVÆRKERISKADER. Udgangspunktet er, at I allerede har lavet kampagnefilmen.
Tips til evaluering
Brugerne opfordres til at vise deres plakat til andre for at få dem til at vurdere det samlede produkt.
Respondentgruppen får følgende spørgsmål:
- Kan I aflæse målgruppe og fyrværkeriråd?
- Fungerer plakaten? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Motiverer plakaten til, at man handler anderledes i forhold til fyrværkeri?
Derefter bliver gruppen bedt om at diskutere, om respondentgruppens oplevelse af plakaten passer godt til det, de havde forventet. Afslutningsvis bliver de bedst om at vurdere, hvorvidt de finder det nødvendigt at lave ændringer i deres plakat?